O elektronicznych usługach w urzędzie, zarówno dla klientów jak i jego pracowników, oraz problemach i wadach e- administracji rozmawiali przedstawiciele śląskich urzędów podczas I Śląskiego Konwentu Informatyków i Administracji Samorządowej, który odbył się 1-2 grudnia br. w Szczyrku.
Jednym z gości specjalnych Konwentu była Beata Wanic ze Śląskiego Centrum Społeczeństwa Informacyjnego- współorganizatora Konwentu, która omówiła sztandarowy projekt ŚCSI - docenianą w całym kraju platformę e-Usług Publicznych SEKAP, za którą notabene Wanic została wyróżniona niedawno nagrodą im. Marka Cara.
Prezentacja platformy oraz możliwości jakie daje, była istotna ponieważ ponad połowa urzędów, które reprezentowali uczestnicy Konwentu - informatycy, kierownicy działów IT oraz sekretarze, nie przystąpiła jeszcze do projektu. A o zaletach SEKAPu podczas dwudniowego spotkania niejednokrotnie mówili sami partnerzy projektu, potwierdzając, że warto się do niego przyłączyć.
Elektroniczna nie równa się internetowa
Adam Kmiecik z firmy LTC podczas swojej prezentacji podkreślał, że wdrażając rozwiązania elektronicznej administracji, takie jak SEKAP, ePUAP, czy coraz bardziej popularny - integrujący obie platformy PeUP należy pamiętać, że obsługa elektroniczna nie jest równa obsłudze internetowej. Klient urzędu chcąc załatwić swoją sprawę elektronicznie nie musi przecież korzystać z Internetu. Może na przykład wypełniony wniosek przynieść do urzędu na płycie CD lub pendrivie, a wówczas zwrotne Urzędowe Potwierdzenie Przedłożenia (UPP) powinien otrzymać również na takim nośniku - przypominał Kmiecik.
E-usługi nie dla administracji
Autorem prezentacji, która wywoła sporą konsternację wśród uczestników był Tomasz Nitecki - naczelnik wydziału informatyki w Starostwie Powiatowym w Zawierciu. Nitecki nie tylko stwierdził, że usługi oferowane obecnie przez wszystkie urzędy w Polsce nie mogą być nazywane elektronicznymi, ale również poddał w wątpliwość czy świadczone przez administrację usługi kiedykolwiek będą mogły nosić takie miano. Czy usługa w e-urzędzie rzeczywiście jest lub będzie e-usługą - pytał, skoro zgodnie z definicją w procesie świadczenia elektronicznej usługi nie może brać udziału człowiek? Tak rozumiana elektroniczna administracja z wiadomych względów nie będzie raczej nigdy możliwa- dodał.
Jednocześnie Nitecki zaznaczył, że administracja nie będzie mogła istnieć bez elektronicznego zarządzania dokumentami (EZD). Prędzej czy później każdy urząd będzie musiał zacząć pracować korzystając z systemu elektronicznego, jednak aby tak się stało i aby praca ta była skuteczna i efektywna, konieczne jest wsparcie kierownictwa urzędu i osób nim zarządzających.
Nie informatyzujmy bałaganu
W kolejnej prezentacji Piotr Absalon, sekretarz miasta Radlin powiedział o cieniach i blaskach nowoczesnej administracji oraz skonstatował, że informatyzacja urzędu powinna być przeprowadzana równolegle z porządkowaniem danych, gdyż inaczej informatyzuje się bałagan i wcale nie poprawia się działania urzędu. Ważne jest również, aby elektroniczny urząd rozpatrywać nie tylko pod kątem usług dla interesantów, ale też elektronicznej wymiany informacji pomiędzy urzędami (model A2A - administration to administration), tak aby obywatel nie był „gołębiem pocztowym" pomiędzy poszczególnymi instytucjami - mówił Absalon.
Drugiego dnia Konwentu podczas panelu dyskusyjnego, uczestnicy odważnie prezentowali przedstawicielom Centrum Projektów Informatycznych z MSWiA oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej swoje opinie na temat kierunku rozwoju elektronicznej administracji, niejednokrotnie nie szczędząc również gorzkich słów.
Konwent był okazją nie tylko do licznych dyskusji i wymiany zdań, ale i zapoznania się z najnowszymi nowinkami technologicznymi. Dużą popularnością cieszyły się m.in. stoiska firm LTC i Axence, uczestnicy z zainteresowaniem oglądali ponad dwustu kilogramową szafę sterowniczą firmy Rittal oraz urządzenia wielofunkcyjne i niszczarki firmy Arcus.
Organizowane przez Szczeciński Park Naukowo- Technologiczny (SPNT) Konwenty Informatyków i Administracji Samorządowej to coroczne spotkania sprzyjające integracji środowiska oraz wymianie informacji i najlepszych praktyk, w celu ulepszania funkcjonowania administracji publicznej. Konwent jest jednym z działań SPNT, dzięki którym wspiera innowacyjną przedsiębiorczość oraz działa na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Więcej na ww.konwent.spnt.pl