Ponad 25% Polaków korzystało w 2015 roku z e-usług administracji publicznej, corocznie zwiększa się także dostępność i zakres tych usług - wynika z badań GUS. Pomimo tego Polska pozostaje pod tym względem w tyle na tle innych państw UE, zajmując 21. miejsce wśród 28 krajów członkowskich. Niewiele polskich urzędów korzysta także z elektronicznego zarządzania dokumentami, a część nie przeprowadza audytów w zakresie bezpieczeństwa informacji. O wyzwaniach związanych z informatyzacją administracji oraz narzędziach IT wspierających ten proces rozmawiać będą uczestnicy konwentów informatyków i administracji, które Technopark Pomerania organizuje aż w 9 województwach.
W Polsce od kilku lat nieustannie wdrażane są rozwiązania informatyczne umożliwiające świadczenie e-usług przez administrację publiczną. Z badań przeprowadzonych przez NIK wynika jednak, że wciąż niewielu Polaków ma zaufanie do takiej formy załatwiania spraw, a tylko nieliczne urzędy miejskie mogą pochwalić się dużą liczbą e-usług przydatnych mieszkańcom. Z przeprowadzonych kontroli wynika również, że w większości urzędów podstawowym sposobem dokumentowania rozpatrywanych spraw jest nadal tradycyjny system papierowy - tylko pojedyncze jednostki wdrożyły elektroniczne zarządzanie dokumentami.
Ponadto większość z badanych urzędowych systemów informatycznych współpracuje ze sobą w bardzo ograniczonym zakresie, co uniemożliwia przepływ danych pomiędzy jednostkami. Krytycznie oceniono także większość systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji, a niektóre z kontrolowanych przez NIK urzędów w ogóle nie przeprowadzały audytów bezpieczeństwa informacji.
Choć polska e-administracja w ostatnich latach znacznie się rozwinęła, to wciąż pozostaje wiele do zrobienia w zakresie jej informatyzacji. O nowoczesnych technologiach IT wspierających funkcjonowanie urzędów, a także o ułatwianiu obywatelom dostępu do e-usług administracji publicznej, bezpieczeństwie danych i informacji oraz o współpracy urzędów z firmami IT rozmawiać będą uczestnicy tegorocznych konwentów informatyków i pracowników administracji organizowanych przez Technopark Pomerania.
„Konwenty to cykliczne spotkania, służące wymianie informacji i najlepszych praktyk. Odbywają się corocznie w 9 województwach – śląskim, kujawsko-pomorskim, zachodniopomorskim, lubuskim, mazowieckim, podkarpackim, małopolskim, lubelskim i łódzkim. Spotkania te są wsparciem dla informatyków administracji, służą podnoszeniu poziomu ich wiedzy oraz integracji środowiska informatyków i osób odpowiedzialnych za rozwój e-administracji” - mówi Mariusz Andryszak z Technoparku Pomerania.
Pierwszy z tegorocznych konwentów odbędzie się w dniach 2-3 czerwca w Szczyrku (województwo śląskie), drugi w dniach 15-16 czerwca w Łysomicach (województwo kujawsko-pomorskie). Kolejne konwenty odbywać się będą od września w pozostałych 7 województwach.
Technopark Pomerania, jako pomysłodawca i organizator konwentów, od ponad 11 lat współpracuje z jednostkami administracji publicznej, wspierając je w rozwiązywaniu merytorycznych problemów. W spotkaniach, obok samorządowców, uczestniczą także przedsiębiorcy. Partnerskie firmy IT prezentują najnowsze trendy i rozwiązania technologiczne, a także włączają się w dyskusje tematyczne programu konwentów.
„To ważna inicjatywa dla budowania społeczeństwa informacyjnego. Podejmujemy współpracę z różnymi instytucjami i dzięki temu podczas konwentów możemy zaprezentować tematy dotyczące aktualnych problemów oraz zadań stojących przed administracją, a tym samym pogłębiać wiedzę urzędników w tym zakresie. Z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie, co pokazuje, że formuła tych spotkań się sprawdza” - dodaje Mariusz Andryszak.
Patronaty honorowe nad konwentami objęli: Ministerstwo Cyfryzacji, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Związek Powiatów Polskich oraz marszałkowie i wojewodowie województw, w których odbędą się konwenty.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie www.konwent.spnt.pl.
Technopark Pomerania, zarządzany przez Szczeciński Park Naukowo-Technologiczny, jest kluczową dla Szczecina i regionu organizacją wspierającą rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw. W parku rozwijają się firmy i nowe technologie. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze oraz kompleksowym programom biznesowego wsparcia tworzone są najlepsze warunki dla dynamicznego rozwoju firm ICT – od inkubacji dla początkujących tzw. start-up’ów, do wzmacniania funkcjonujących już na rynku przedsiębiorstw. Technopark Pomerania doradza także polskim samorządom w realizacji projektów rozwijających ich systemy i sieci informatyczne. Wspiera administrację i firmy w pozyskiwaniu środków zewnętrznych na projekty IT, a także rozwija kompetencje samorządowych specjalistów IT oraz ich współpracę z biznesem poprzez organizację specjalistycznych szkoleń i konwentów informatycznych.