Barbara Piela ze Szkoły Podstawowej nr 48 w Szczecinie, Paweł Jakubowicz ze Szkoły Podstawowej w Przeźmierowie i Aleksandra Ponikowska z Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Koszalinie zostali laureatami II Ogólnopolskiego Konkursu „Kodować każdy może”. W finałowych zmaganiach udział wzięło 32 uczniów szkół podstawowych z całej Polski, którzy wykonywali zadania konkursowe w Scratchu – języku do nauki programowania dla dzieci i młodzieży. Jednym z partnerów konkursu był Technopark Pomerania.
Celem konkursu jest popularyzacja nauki programowania wśród najmłodszych. - Najważniejsze jest to, żeby zaszczepić w dzieciach chęć nauki programowania, a przez to logicznego myślenia. Programując, dzieci mają możliwość stworzenia od początku własnych projektów, własnych aplikacji, a nie jedynie korzystania z już istniejących. Jest to dla nich nauka poprzez zabawę – mówi Anna Rakowska, nauczycielka z SP nr 48 w Szczecinie, pomysłodawczyni i organizatorka konkursu.
Pierwszym etapem konkursu są zdalne eliminacje, na które w tym roku nadesłano ponad 100 prac z całej Polski. Dzieci z klas 2-5 miały za zadanie stworzyć jednominutowe animacje komputerowe w języku Scratch na zadany temat, dzieci z klas 6 tworzyły w Scratchu przyrodnicze programy edukacyjne. Jury konkursowe składające się z pracowników Wydziału Informatyki ZUT z nadesłanych skryptów wyłoniło 32 prace finałowe w 3 kategoriach wiekowych: klas 2-3, klas 4-5 i klas 6.
Zmagania finałowe podzielono na dwie części. Tematyka pierwszego zadania nawiązywała do odbywającego się w tym roku w Szczecinie finału zlotu żaglowców The Tall Ship Races - uczniowie musieli wykazać się znajomością układu współrzędnych, indywidualnie rysując w Sratchu żaglowce. Stopnie trudności zadania były zróżnicowane w zależności od kategorii wiekowej. W drugiej części dzieci pracowały zespołowo – w każdej kategorii wiekowej wyłoniono dwa zespoły, które przez 10 minut pracowały nad projektami prezentującymi żywioły – wodę (klasy 2-3), ogień (klasy 4-5) i powietrze (klasy 6). W tej konkurencji oceny dokonywali zebrani na sali rodzice i nauczyciele, którzy głosowali na najlepszy projekt za pośrednictwem zdalnych pilotów.
W finale wyłoniono i nagrodzono po trzech laureatów w każdej kategorii wiekowej. W kategorii klas 2-3 I miejsce zdobyła Barbara Piela ze Szkoły Podstawowej nr 48 w Szczecinie, II miejsce Ignacy Kus ze Szkoły Podstawowej nr 16 w Szczecinie, III miejsce Anna Czurak z ZSO SP nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Stargardzie. W kategorii klas 4-5 I miejsce zajął Paweł Jakubowicz ze Szkoły Podstawowej w Przeźmierowie, II miejsce Jakub Nowakowski ze Sportowej Szkoły Podstawowej nr 1 w Koszalinie, III miejsce Maja Małecka ze Szkoły Podstawowej nr 59 w Szczecinie. W kategorii klas 6 zwyciężyła Aleksandra Ponikowska z Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Koszalinie, II miejsce zajął Piotr Czurak z ZSO SP nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Stargardzie, a III miejsce Bartłomiej Kielczyk ze Szkoły Podstawowej w Przecławiu.
Zwycięzcy otrzymali atrakcyjne nagrody w postaci m.in. robotów (mBot, mBot Ranger, Ozoboty) XBOX, tabletów, drukarek, smartfonów i programów do nauki języków.
- Chętnie wspieramy takie inicjatywy, ponieważ nauka programowania powinna zaczynać się już na pierwszym etapie edukacji. To dla dzieci nie tylko bardzo przydatna współcześnie umiejętność, ale także pełna ciekawych wyzwań podróż w świat nowych technologii, która pobudza ich kreatywność oraz rozwija umiejętność analitycznego i logicznego myślenia – mówi Katarzyna Witkowska z Technopraku Pomerania, będącego partnerem konkursu.
Organizatorem konkursu jest Szkoła Podstawowa nr 48 w Szczecinie, patronat merytoryczny sprawuje Wydział Informatyki ZUT. Partnerami są Young Digital Planet, Magnetic Point, Consileon, Mobica, Technopark Pomerania, Edu-Sense, Microsoft, Rails Girls Szczecin, Klaster IT, Urząd Miasta Szczecin oraz Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej nr 48. W tym roku konkurs uzyskał patronat Prezydenta Miasta Szczecina oraz Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty.