W SEKCJI
Ustawą z dnia 16 września 2011r. o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.11.204.1195) [dalej: „Ustawa”], dokonano wdrożenia do naszego porządku prawnegodyrektywy 2003/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (Dz. Urz. UE L 345 z 31.12.2003, str. 90). Nowe przepisy w swym zasadniczym zrębie zaczną obowiązywać z dniem 29 grudnia 2011r., za wyjątkiem części przepisów dotyczących tworzonego centralnego repozytorium informacji publicznej, które wejdą w życie dopiero z dniem 29 września 2012r. Ideą nowelizacji jest to, że każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w ustawie. Ponadto, informacje publiczne o szczególnym znaczeniu dla rozwoju innowacyjności w państwie i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, które ze względu na sposób przechowywania i udostępniania pozwalają na ich ponowne wykorzystywanie, w sposób użyteczny i efektywny, stanowią zbiór – tzw. „zasób informacyjny” i będą udostępniane w centralnym repozytorium.
Do przekazania posiadanego zasobu informacyjnego do centralnego repozytorium, a także do systematycznego jego weryfikowania i aktualizowania obowiązane są:
Do udostępniania informacji publicznej w celu ponownego wykorzystywania zobowiązane są następujące podmioty:
Przepisów o ponownym wykorzystaniu informacji publicznej nie stosuje się z kolei do:
Mając określony w ten sposób krąg podmiotów obowiązanych do udostępnienia informacji publicznej w celu ponownego jej wykorzystania, możemy przejść do samej definicji ponownego wykorzystania informacji publicznej. Zgodnie z ustawą jest to wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej informacji publicznej lub każdej jej części, będącej w posiadaniu ww. podmiotów, niezależnie od sposobu jej utrwalenia (w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej), w celach komercyjnych lub niekomercyjnych, innych niż jej pierwotny publiczny cel wykorzystywania, dla którego informacja została wytworzona.
Udostępnianie informacji publicznej w celu ponownego jej wykorzystania ma następować co do zasady nieodpłatnie, a wyjątkowo za opłatą – jeżeli przygotowanie informacji w sposób wskazany we wniosku wymaga poniesienia dodatkowych kosztów.
Ważną kwestią dotyczącą udostępnianych materiałów jesturegulowanie praw własności intelektualnej do udostępnianych materiałów, w szczególności zaś kwestii prawno-autorskich. Nie można bowiem zapominać, iż większość udostępnianych do wykorzystania materiałów będzie podlegała przepisom Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r. (Dz.U.06.90.631 j.t. z późn. zm.). Jakkolwiek ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie uważa za przedmiot prawa autorskiego urzędowych: dokumentów, materiałów, znaków oraz symboli, to jednak duża część materiałów udostępnianych przez podmioty zobowiązane na podstawie Ustawy o dostępie do informacji publicznej nie będzie kwalifikowała się do tej grupy, co oznacza, że będą to utwory w pełni chronione prawem autorskim. Nie każdy materiał udostępniany przez podmiot publiczny ma bowiem charakter dokumentu urzędowego. Ustawa o dostępie do informacji publicznej rozstrzyga kwestie autorskoprawne w następująco – to podmiot zobowiązany określa sposób korzystania z informacji publicznych spełniających cechy utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych lub stanowiących bazę danych w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. Nr 128, poz. 1402, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 662 i Nr 176, poz. 1238), zapewniający możliwość dowolnego wykorzystywania utworu lub bazy danych, do celów komercyjnych i niekomercyjnych, tworzenia i rozpowszechniania kopii utworu lub bazy danych, w całości lub we fragmentach, oraz wprowadzania zmian i rozpowszechniania utworów zależnych. Ponowne wykorzystywanie informacji publicznej odbywa się przez ponowne wykorzystywanie informacji publicznej:
Przekazanie informacji publicznej w celu jej ponownego wykorzystywania następuje na wniosek, w przypadkach gdy:
Wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej można będzie złożyć w szczególności w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu Ustawy o informatyzacji. W przypadku niespełnienia warunków formalnych wniosku wzywa się wnioskodawcę do uzupełnienia braków, wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 20 dni od dnia otrzymania wniosku. W sprawach szczególnie skomplikowanych podmiot zobowiązany może przedłużyć załatwienie sprawy o kolejne 20 dni, po zawiadomieniu wnioskodawcy w terminie 20 dni od dnia otrzymania wniosku. Podmiot zobowiązany informuje Prezesa Rady Ministrów o przekroczeniu 1000 wniosków o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej danego rodzaju.
Minister właściwy do spraw informatyzacji ma określić, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej, zawierający w szczególności informacje o sposobie i formie przekazania wnioskodawcy informacji publicznej, a także o celu i zakresie ponownego wykorzystywania udostępnianej informacji publicznej, biorąc pod uwagę sprawność i przejrzystość postępowania – rozporządzenie to nie zostało jeszcze wydane.
Z praktycznej perspektywy warto zwrócić w tym kontekście uwagę na to, że ponowne wykorzystanie informacji publicznej to nowa jakość w naszym życiu publicznym – wykorzystanie to jest bowiem czymś zupełnie innym niż zamieszczenie (udostępnienie) informacji w Biuletynie Informacji Publicznej. To możliwość wykorzystania informacji publicznej przez obywateli i podmioty prywatne, w bardzo szerokim zakresie, w tym do prowadzenia działalności gospodarczej. Będzie to z pewnością wyzwanie logistyczne dla organów administracji.