W SEKCJI
Cały czas trwają prace nad projektem nowego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. W ostatnim okresie projekt został skierowany pod obrady Komitetu Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności, można więc spodziewać się rychłego zakończenia prac nad tym rozporządzeniem. Rozporządzenie to określi Krajowe Ramy Interoperacyjności, minimalne wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych . Rozporządzenie to zapewni pełną skuteczność Ustawy o informatyzacji, co jest szczególnie istotne w świetle opublikowanej w grudniu 2010r. europejskiej strategii interoperacyjności (European Interoperability Strategy - EIS) oraz europejskich ram interoperacyjności (European Interoperability Framework – EIF) w ramach Europejskiej Agendy Cyfrowej. Zagadnieniem tym zajmiemy się po opublikowaniu finalnej wersji ww. rozporządzenia, o czym będziemy Państwa na bieżąco informować.:
W dniu 1 stycznia 2012r. wejdzie w życie ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (Dz.U.10.217.1427).
Od 1 stycznia 2012r. obowiązywało będzie Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 września 2011r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych (Dz.U.11.224.1348).
W dniu 1 stycznia 2012r. wejdzie w życie znaczna część przepisów ustawy z dnia 16 września 2011r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz.U.11.232.1378). Do najważniejszych zmian z perspektywy obrotu elektronicznego zaliczyć należy:
1 styczeń 2011r. to zasadnicza data wejścia w życie ustawy z dnia 04 marca 2011r. o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz niektórych innych ustaw(Dz.U.11.117.676), która wprowadza zasadę, iż akty normatywne i inne akty prawne podlegające ogłoszeniu ogłasza się w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu Ustawy o informatyzacji, dzienniki urzędowe wydaje się w postaci elektronicznej, a dla każdego dziennika urzędowego wydawanego w postaci elektronicznej organ wydający prowadzi odrębną stronę internetową.
Data 1 stycznia 2012r. to również data wejścia w życie ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U.11.113.657), która w dość rewolucyjny sposób rozszerza zakres wykorzystania technologii informatycznych w opiece zdrowotnej, w szczególności zakładająca utworzenie Systemu Informacji Medycznej (SIM), który będzie obsługiwany przez Elektroniczną Platformę Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych, oraz wprowadzeniu w Polsce systemu e-Recepta.