pl gb
2011-08-11 11:51:00

Wywiad z Agnieszką Pieczyńską

Zapraszamy do lektury wywiadu z Agnieszką Pieczyńską, prowadzącą firmę doradczo-konsultingową w Technoparku Pomerania, która swoim wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu w ramach programu inkubacji wspiera inkubowane firmy.

Od kilku miesięcy Pani firma pracuje w Technoparku Pomerania pośród kilkunastu startupów z branży IT, włączając jednocześnie usługi doradcze w zakres oferowanego przez SPNT programu inkubacji. Czy inkubowane firmy często korzystają z oferowanego przez Panią doradztwa?

Usługi doradcze generalnie kojarzone są z dużym biznesem, najczęściej korporacyjnym. Przedsiębiorcy prowadzący małe firmy starają się poszukiwać rozwiązań we własnym zakresie. Jednak reguła ta nie dotyczy młodych, dynamicznych właścicieli firm i menedżerów. Oni wiedzą, że znając się dobrze na własnej profesji w innych kwestiach, np. tych związanych z zarządzaniem i organizacją biznesu powinni korzystać z usług specjalistów. Nie sposób doskonale znać się na wszystkim i wszystko robić samemu - gdy chcemy obciąć włosy, nie robimy tego sami - idziemy do fryzjera. Aktualnie prowadzę trzy projekty doradcze dla firm z Parku i Klastra.

Z jakimi problemami najczęściej zgłaszają się młode firmy?

Najczęściej pada pytanie, jak skutecznie sprzedać swoje usługi lub produkty. Często też menedżerowie poszukują metod na określenie i zbudowanie przewagi konkurencyjnej. Wtedy pada pytanie czym się odróżnić i jak to zakomunikować tak, aby klient wiedział, że jesteśmy lepsi od innych. Są to zasadne i dobre pytania; każdy przedsiębiorca powinien je stawiać i znać odpowiedzi.

Jakich problemów  w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi  lub rekrutacji w ogóle nie

dostrzegają lub je bagatelizują?

Przedsiębiorcy nadal nie doceniają prostych metod organizowania pracy. Nie doceniają własnego czasu i nie uwzględniają jego kosztu w kalkulacji biznesowej. Mówiąc wprost, uważają, że jeśli coś robione jest samodzielnie przez nich lub ich pracowników to nic nie kosztuje. Tymczasem każda godzina pracy to koszt. Jeśli realizowane w tym czasie działania nie generują zysku większego niż ten koszt są dla firmy stratą. Dlatego tak ważne jest ciągłe analizowanie, czy to co robimy prowadzi do realizacji celów firmy, a więc czy w konsekwencji zamieni się na zysk.

Ponadto nadal nie doceniamy roli pracownika w organizacji, jego potencjału i wkładu. Dziś zasoby intelektualne generują przewagę konkurencyjną. Jeśli nie potrafimy zrekrutować właściwych osób, a następnie odpowiednio ich związać z organizacją i motywować, jesteśmy skazani na ciągłą rotację i słabe efekty biznesowe. Dziś do pracowników „na twoje miejsce czeka kolejnych pięciu" może powiedzieć tylko wyjątkowo nieroztropny menedżer.

Większość z firm w Technoparku to kilkuosobowe zespoły. Wydaje się, że zarządzanie małym zespołem nie wymaga złożonych procedur czy rozwiązań o charakterze systemowym. Czy tak jest w rzeczywistości?

To prawda. Tworzenie procedur w rozumieniu spisanych zasad i sztywne posługiwanie się nimi w niedużych organizacjach jest stratą czasu i pieniędzy. Jednak w żadnym wypadku nie oznacza to, że nie należy określać stałych zasad i wartości, którymi mają się kierować członkowie, nawet małego zespołu. Każdy z nas do sprawnego działania potrzebuje podstawowych ram, określenie co wolno, czego nie, wiedzy za co szef nagradza, a za co karze. M.in. takie informacje każda organizacja powinna doprecyzować i jasno komunikować pracownikom. Ponadto warto pamiętać, że brak procedur postępowania na okoliczność powtarzalnych, rutynowych działań powoduje, że za każdym razem osoba mniej wprawiona będzie musiała szukać rozwiązania we własnym zakresie, a to nie zawsze musi być rozwiązanie optymalne. To znowu strata czasu, a więc dodatkowy koszt. Warto więc o procedurach myśleć nawet w młodych firmach. Poza tym każda dobrze zarządzana firma rozwija się, a w konsekwencji rośnie. Nim się obejrzymy konieczne będzie poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą sprawnie zarządzać bardziej złożonym systemem, a ten bazuje na procedurach.

Na czym polega oferowany przez Panią audyt organizacji?

Audyt, a właściwie przegląd organizacji dostarcza zarządzającym informacji o tym co w firmie działa dobrze, a więc co warto świadomie wykorzystywać i wzmacniać, a co trzeba nadal poprawiać i doskonalić. Przyjmując jakiś zasadniczy cel, który wyznaczyła sobie firma, po przeprowadzeniu analizy, odpowiadam co firma musi robić, aby móc go zrealizować. Analiza dotyczy wnętrza organizacji tj. metod, procedur, relacji , ale także sposobów radzenia sobie na rynku tj. strategii sprzedaży, marketingu itd. Atutem takiego badania jest fakt, że przygotowuje go specjalista, który z dystansu odnosi się do badanych zagadnień. Przez to opis sytuacji jest obiektywny. Efektem audytu jest raport zawierający szczegółowe wnioski i zalecenia.

Jakie są nowe trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie?

Aktualnie dużo się mówi o gospodarce wiedzy i zarządzaniu wiedzą. Myślę, że nad tą koncepcją warto się pochylić. Jest ona nierozłączna z zasobami ludzkimi, gdyż wiedza jest produktem intelektu, a ten póki co jest własnością człowieka. Świadome firmy poszukują realnych rozwiązań na tworzenie, zbieranie i przechowywanie wiedzy, która jest coraz częściej elementem budowania przewagi konkurencyjnej. To musi zmienić ich podejście do pracowników, jako podstawowego kapitału organizacji.

W ramach teorii zarządzania wciąż pojawiają się nowe koncepcje, które czasami znajdują zastosowanie w praktyce. Uważam jednak, że menedżerowie nie mają czasu ich na bieżąco śledzić, a ponadto krytycznie „odsiewać". Jednak biorąc pod uwagę, że własne doświadczenie to najdroższa szkoła, warto raz na jakiś czas prześledzić co proponują inni, czasami bardziej doświadczeni. Wychodząc naprzeciw menedżerom, którzy chcieliby zarządzać świadomie i nowocześnie, a nie mogą na analizowanie wiedzy z tego obszaru przeznaczyć zbyt wiele czasu,  stworzyłam Fundację Rozwoju Menedżerów i Biznesu FROME, w ramach której, już od września menedżerowie będą mogli wziąć udział w inspirujących spotkaniach, na których wraz z innym menedżerami szczecińskich małych firm będą mogli podyskutować o zarządzaniu i codziennych problemach z nim związanych.

Więcej o działalności Agnieszki Pieczyńskiej na stronie www.pieczynska.com.pl.

Deklaracja Dostępności

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies są niezbędne do prawidlowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszym Regulaminie w rozdziale Ochrona danych osobowych i polityka prywatności.