pl gb

PRAWNO TECHNOLOGICZNY BIULETYN E-ADMINISTRACJI

/ Wydanie specjalne, styczeń 2012

 

IV. Obsługa systemu informacji

System informacji ma być obsługiwany przez:

  1. Elektroniczną Platformę Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych (projekt P1);
  2. Platformę Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych (projekt P2).

Te dwa projekty są zaliczane do projektów kluczowych realizowanych przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia - jednostkę podległą Ministerstwu Zdrowia w zakresie informatyzacji. Centrum to przygotowało Program Informatyzacji Ochrony Zdrowia, na który składa się 6 projektów (P1 – P6). Następnie będzie realizowany projekt P3: Systemy związane z przebudową, dostosowaniem, utrzymywaniem i monitorowaniem rejestrów i innych zasobów ochrony zdrowia przez organy publiczne, w tym administrację państwową i samorządową – Platforma Rejestrów Ochrony Zdrowia (PROZ), znajdujący się na liście rezerwowej. Projekty te mają udostępnić podstawowe funkcje platformy e-Zdrowie, takie jak: obsługę Elektronicznego Rekordu Pacjenta (EHR), e-Recept, rejestracji on-line, elektronicznego skierowania, internetowego konta pacjenta (IKP) czy wymianę elektronicznych zwolnień lekarskich.

Administratorem tych systemów jest jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia. Obecnie jest to wspomniane wyżej Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Zadaniem tej jednostki jest dostarczenie oraz utrzymanie platform, zapewnienie bezpieczeństwa i integralności udostępnianych i pobieranych danych oraz nadawanie uprawnień dostępu do danych.

W założeniu, platformy te mają współpracować z innymi projektami jednostek administracji rządowej i samorządowej, systemami informatycznymi Narodowego Funduszu Zdrowia, regionalnymi systemami podmiotów prowadzących działalność leczniczą i projektami regionalnymi, jak np. w Województwie Zachodniopomorskim – Kierunki rozwoju e-Usług w ochronie zdrowia w Województwie Zachodniopomorskim na lata 2011-2020, e-Usługi – eOrganizacja – pakiet rozwiązań informatycznych dla jednostek organizacyjnych województwa kujawsko – pomorskiego, Podlaski System Informacyjny e-Zdrowie, projekty e-Zdrowie w Województwie Łódzkim oraz placówkami naukowymi.

Systemy teleinformatyczne obsługujące system informacji w zakresie przypisanych im zadań korzystają z usług dostarczanych przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP). W zakresie danych dotyczących obiektów przestrzennych, systemy te ponadto wykorzystują za pośrednictwem usług dostępnych w geoportalu infrastruktury informacji przestrzennej, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej, referencyjne bazy danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 4-6, 8 i 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, a także dostarczają do systemu geoportal infrastruktury informacji przestrzennej dane adresowe usługodawców.

IV.1. ELEKTRONICZNA PLATFORMA GROMADZENIA, ANALIZY I UDOSTĘPNIANIA ZASOBOW CYFROWYCH O ZDARZENIACH MEDYCZNYCH

Procedury przetargowe, mające na celu wyłonienie wykonwcy tej platformy już praktycznie się zakończyły. Ta platforma ma umożliwić w szczególności:

  1. dostęp usługobiorców do informacji o udzielonych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej zgromadzonych w SIM oraz raportów z udostępnienia danych ich dotyczących;
  2. przekazywanie przez usługodawców do SIM informacji o udzielonych, udzielanych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej;
  3. wymianę pomiędzy usługodawcami danych zawartych w elektronicznej dokumentacji medycznej, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ciągłości leczenia - od 01 sierpnia 2014r.;
  4. wymianę dokumentów elektronicznych pomiędzy usługodawcami w celu prowadzenia diagnostyki, zapewnienia ciągłości leczenia oraz zaopatrzenia usługobiorców w produkty lecznicze i wyroby medyczne - od 01 sierpnia 2014r.;
  5. dostęp podmiotów prowadzących rejestry medyczne, w zakresie realizowanych zadań i posiadanych uprawnień, do danych przetwarzanych w SIM, za pośrednictwem Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych;
  6. dostęp jednostek samorządu terytorialnego do danych przetwarzanych w SIM, umożliwiający realizację zadań związanych z zapewnieniem mieszkańcom równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej;
  7. dostęp wojewodów do danych niezbędnych do realizacji zadań określonych w art. 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
  8. dostęp ministra właściwego do spraw zdrowia do danych niezbędnych do realizacji zadań określonych w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Warto podkreślić, iż w dniu 13.10.2011r. zostało podpisane pomiędzy Centrum Systemów Informatycznych Ochrony Zdrowia a Szczecińskim Parkiem Naukowo-Technologicznym sp. z o. o. porozumienie o partnerskiej współpracy w realizacji projektu Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych. Szczeciński Park Naukowo – Technologiczny będzie więc aktywnie uczestniczył we wdrażaniu projektów e-Zdrowia w Polsce, co jest szczególnie interesujące w kontekście prowadzonej przez SPNT inwestycji – Technopark Pomerania, w której zlokalizowana ma być duża i nowoczesna serwerownia, odgrywająca istotną rolę w gromadzeniu i przetwarzaniu danych medycznych.

IV.2. PLATFORMA UDOSTĘPNIANIA ON-LINE USLUG I ZASOBÓW CYFROWYCH REJESTRÓW MEDYCZNYCH (http://www.p2.csioz.gov.pl/RZOZ)

Ten projekt jest już aktualnie realizowany przez wykonawców. Ta platforma ma umożliwić w szczególności:

  1. komunikowanie się SIM z rejestrami medycznymi w celu pozyskiwania danych w nich przetwarzanych;
  2. dokonywanie aktualizacji danych w rejestrach medycznych;
  3. integrację rejestrów medycznych;
  4. udostępnianie usługodawcom i płatnikom, w zakresie posiadanych uprawnień, danych z rejestrów medycznych.

IV.3. INTEROPERACYJNOŚĆ

Te z podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o informatyzacji i prowadzące jednocześnie rejestr medyczny używają do realizacji zadań związanych z prowadzeniem rejestru medycznego systemów teleinformatycznych spełniających minimalne wymagania określone w ustawie o informatyzacji. Do rejestrów medycznych i systemów teleinformatycznych używanych do prowadzenia rejestrów medycznych stosuje się odpowiednio przepisy art. 14 ust. 1, art. 15 i art. 16 ustawy o informatyzacji i przepisy wydane na ich podstawie oraz przepisy wydane na podstawie art. 18 tej ustawy. Taka konstrukcja pozwala przyjąć, że opracowywane obecnie rozporządzenie wykonawcze dotyczące Krajowych Ram Interoperacyjności i minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, znajdzie w pełni zastosowanie do systemów prezentowanej Ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia.


Deklaracja Dostępności

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies są niezbędne do prawidlowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszym Regulaminie w rozdziale Ochrona danych osobowych i polityka prywatności.