pl gb

PRAWNO TECHNOLOGICZNY BIULETYN E-ADMINISTRACJI

/ Wydanie drugie, maj 2012

 

VI. Rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno - komunikacyjnych/

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno- komunikacyjnych (Dz. U. 2012.411) [dalej: „Rozporządzenie”] weszło w życie 16 kwietnia 2012 r. i zostało wydane na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. ) [dalej: „Ustawa o systemie oświaty”]. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki, formy i tryb realizacji przedsięwzięcia w zakresie rozwijania kompetencji, zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży oraz innych grup społecznych określonego w Rządowym programie rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Cyfrowa szkoła”, ustanowionym uchwałą nr 40/2012 Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Cyfrowa szkoła”, zwanym dalej „programem”.

Rozporządzenie to jest niezwykle istotne ze względu najnowszą Podstawę Programową, która kładzie nacisk na edukację komputerową już dla uczniów klas I-III. Uczniowie podczas zajęć informatycznych uczą się podstaw korzystania z komputera i Internetu. Nie mniej ważne jest także pokazanie zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z Internetu bądź komputera (przeglądanie stron WWW, ograniczenie kontaktów społecznych, zmęczenie wzroku i kręgosłupa).

Zgodnie z Rozporządzeniem, organom prowadzącym publiczne szkoły podstawowe i ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia, udziela się wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa na zakup pomocy dydaktycznych i innego sprzętu niezbędnego do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, w celu wdrożenia stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania w klasach IV–VI, na zajęciach lekcyjnych oraz w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Z pomocy dydaktycznych mogą, w miarę możliwości, korzystać uczniowie klas I–III oraz nauczyciele uczący w tych klasach.

Wykaz pomocy dydaktycznych, na zakup których udziela się wsparcia finansowego, oraz warunki, jakie spełniają pomoce dydaktyczne, określa załącznik nr 1 do Rozporządzenia, są nimi:

  1. przenośny komputer dla ucznia, wraz z oprogramowaniem, lub inne mobilne urządzenie mające funkcje komputera, wyposażone w zainstalowany system operacyjny oraz – w zależności od rodzaju wybranego mobilnego urządzenia mającego funkcje komputera – oprogramowanie do zarządzania zestawem przenośnych komputerów dla potrzeb przeprowadzania zajęć dydaktycznych, zwane dalej „przenośnym komputerem dla ucznia”;przenośny komputer dla nauczyciela, wraz z oprogramowaniem, lub inne mobilne urządzenie mające funkcje komputera, wyposażone w zainstalowany system operacyjny oraz – w zależności od rodzaju wybranego mobilnego urządzenia mającego funkcje komputera – oprogramowanie do zarządzania zestawem przenośnych komputerów dla potrzeb przeprowadzania zajęć dydaktycznych, zwane dalej „przenośnym komputerem dla nauczyciela”;
  2. szafka do przechowywania i bezpiecznego przemieszczania pomiędzy salami lekcyjnymi przenośnych komputerów dla uczniów, posiadającą funkcję ładowania baterii – w zależności od rodzaju wybranego przenośnego komputera;
  3. sieciowe urządzenie wielofunkcyjne umożliwiające co najmniej drukowanie, kopiowanie i skanowanie;
  4. drukarka;
  5. skaner;
  6. tablicę interaktywną z systemem mocowania;
  7. urządzenia i oprogramowanie do przeprowadzania wideokonferencji;
  8. system do zbierania i analizowania odpowiedzi;
  9. projektor krótkoogniskowy;
  10. głośniki;
  11. kontroler WLAN zarządzający szkolną siecią bezprzewodową;
  12. punkt dostępowy będący elementem szkolnej sieci bezprzewodowej;
  13. ruter z wbudowanymi lub zewnętrznymi modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań (IPS);
  14. projektor multimedialny;
  15. ekran projekcyjny;
  16. wizualizer.

Powyższe pomoce dydaktyczne muszą spełniają następujące warunki:

  1. posiadają deklarację CE;
  2. posiadają certyfikat ISO 9001 dla producenta sprzętu;
  3. w przypadku komputerów przenośnych – spełniają wymogi normy Energy Star 5.0;
  4. są wyprodukowane w 2012 r., fabrycznie nowe i wolne od obciążeń prawami osób trzecich;
  5. posiadają dołączone niezbędne instrukcje i materiały dotyczące użytkowania, w języku polskim;
  6. posiadają okres gwarancji udzielonej przez dostawcę nie krótszy niż 3 lata, a w przypadku tablic interaktywnych – nie krótszy niż 5 lat.

Maksymalna wysokość wsparcia finansowego wynosi:

  1. dla szkół, w których liczba uczniów wynosi od 1 do 100 – 90 000 zł; wymagana minimalna wysokość wkładu własnego to 22 500 zł;
  2. dla szkół, w których liczba uczniów wynosi od 101 do 300 – 140 000 zł; wymagana minimalna wysokość wkładu własnego to 35 000 zł;
  3. dla szkół, w których liczba uczniów wynosi 301 i więcej – 200 000 zł.; wymagana minimalna wysokość wkładu własnego to 50 000 zł.

Załącznik nr 2 do Rozporządzenia określa funkcjonalności w zakresie stosowania technologii informacyjno- komunikacyjnych w prowadzeniu zajęć edukacyjnych z różnych przedmiotów, które mają zostać osiągnięte poprzez zakup pomocy dydaktycznych przez organy prowadzące publiczne szkoły podstawowe i ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia. Takimi funkcjonalnościami są:

  1. stały dostęp do Internetu o przepustowości przynajmniej:
    • prędkość pobierania danych z sieci Internet 8 Mb/s,
    • prędkość wysyłania danych do sieci Internet 2 Mb/s;
  2. w zależności od liczby uczniów, tj. do 300 uczniów albo powyżej 300 uczniów, szkoła posiada odpowiednio, co najmniej, jeden albo dwa zestawy przenośnych komputerów, składające się co najmniej z:
    • przenośnego komputera dla nauczyciela i przenośnych komputerów dla uczniów (liczba komputerów przenośnych dla uczniów nie może być mniejsza od liczby uczniów uczestniczących w zajęciach lekcyjnych) wraz z:
      – zainstalowanym systemem operacyjnym,
      – oprogramowaniem biurowym – w zależności od rodzaju wybranego przenośnego komputera,
      – oprogramowaniem antywirusowym, jeżeli istnieje dla danego urządzenia,
      – oprogramowaniem zabezpieczającym komputer w przypadku kradzieży – w zależności od rodzaju wybranego przenośnego komputera,
      – oprogramowaniem do zarządzania zestawem przenośnych komputerów dla potrzeb przeprowadzania zajęć lekcyjnych – w zależności od rodzaju wybranego przenośnego komputera,
      – oprogramowaniem zabezpieczającym uczniów przed dostępem do treści niepożądanych w rozumieniu art. 4a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; w przypadku wariantu I oprogramowanie zabezpieczające może być zainstalowane na szkolnych urządzeniach sieciowych,
    • rutera z wbudowanymi lub zewnętrznymi modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań (IPS),
    • szafki do przechowywania i bezpiecznego przemieszczania pomiędzy salami lekcyjnymi przenośnych komputerów dla uczniów, posiadającej funkcję ładowania baterii – w zależności od rodzaju wybranego przenośnego komputera;
  3. w zależności od liczby uczniów, tj. do 300 albo powyżej 300, szkoła posiada odpowiednio, co najmniej, jedną albo dwie sale lekcyjne z dostępem do Internetu, dostosowane do potrzeb funkcjonowania zestawu przenośnych komputerów;
  4. w sali lekcyjnej, w której uczniowie korzystają z zestawu przenośnych komputerów, jest możliwa prezentacja treści edukacyjnych z wykorzystaniem projektora multimedialnego;
  5. szkoła zapewnia komputery przenośne do użytku służbowego nauczycielom klas IV–VI prowadzącym w ramach programu zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem TIK;
  6. szkoła posiada co najmniej jedno miejsce, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z dostępu do Internetu w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.

Załącznik nr 3 do Rozporządzenia, zawiera algorytm podziału środków budżetu państwa przyznanych na województwo, w stosunku do szkół objętych wnioskami organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe i ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia.

Wsparcia finansowego udziela się pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący wkładu własnego. Środki finansowe na zabezpieczenie wkładu własnego stanowić powinny co najmniej 20% wartości zadania objętego dofinansowaniem lub 50% kosztów zakupu danego rodzaju pomocy dydaktycznych zakwalifikowanych jako wydatek inwestycyjny. (zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 238, poz. 1579). Za wkład własny uważa się:

  1. środki finansowe wydatkowane przez organ prowadzący od dnia 1 stycznia 2012 r. na zakup pomocy dydaktycznych określonych w ust. 1 załącznika nr 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych
  2. środki finansowe, które zostaną wydatkowane na zakup pomocy dydaktycznych objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego ust. 1 załącznika nr 1 oraz spełniające warunki określone w ust. 2 załącznika nr 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno- komunikacyjnych.

Ponadto organy prowadzące są obowiązane do:

  1. sfinansowania kosztów uczestnictwa co najmniej 20% nauczycieli klas IV-VI w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w procesie dydaktycznym w ramach środków przewidzianych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa w art. 70a ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;
  2. pokrycia kosztów usługi administrowania sprzętem i urządzeniami.

Ze względu na sposób wykorzystania przenośnych komputerów dla uczniów szkoły uczestniczące w programie wybierają jeden z dwóch wariantów:
Wariant I – przenośne komputery dla uczniów są wykorzystywane wyłącznie w szkole na zajęciach lekcyjnych i w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych;
Wariant II – przenośne komputery dla uczniów są wykorzystywane w szkole na zajęciach lekcyjnych i w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych oraz udostępniane uczniom oddziałów klas IV do korzystania w domu.
Warunki udostępniania przenośnych komputerów ustala dyrektor szkoły.

Wydaje się, że wariant II jest bardziej korzystny dla pogłębiania wśród uczniów wiedzy z zakresu technologii informacyjno – komunikacyjnych. Przede wszystkim przyswojone na zajęciach w szkole umiejętności będzie można przećwiczyć jeszcze raz w domu. Jest to szczególnie istotne dla dzieci pochodzących z mniej zamożnych rodzin, które często nie mają możliwości korzystania z komputera i Internetu w domu. Bez praktycznego powtarzania materiału przekazanego w szkole, nauka jest mniej efektywna.

Harmonogram realizacji programu:
do 18 kwietnia 2012r. złożenie przez dyrektorów szkół do organów prowadzących wniosków o udział w programie;
do 30 kwietnia 2012r. złożenie do wojewodów przez organy prowadzące wniosków o udział w programie;
do 14 maja 2012r. zakończenie pracy zespołu dokonującego oceny formalnej złożonych wniosków i przekazanie wykazu szkół, którym udzielono wsparcie finansowe i informacji o wysokość przyznanego dofinansowania.

W procedurze kwalifikacji wniosków, w przypadku gdyby wnioskowana przez organy prowadzące łączna kwota wsparcia finansowego była wyższa od kwoty przyznanej na realizację programu na województwo, jako najbardziej obiektywny tryb wyboru przyjęto losowanie.

Organy prowadzące zainteresowane udziałem w programie przed złożeniem wniosków powinny się zapoznać z aktami prawnymi regulującymi program rządowy, a w szczególności z wykazem pomocy dydaktycznych, warunków jakie muszą spełniać pomoce dydaktyczne oraz szczegółową listą zadań do zrealizowania w szkołach, które deklarują chęć udziału w programie, polegających na wdrożeniu technologii informacyjno-telekomunikacyjnej.

Deklaracja Dostępności

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies są niezbędne do prawidlowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszym Regulaminie w rozdziale Ochrona danych osobowych i polityka prywatności.